Association for Cultural Typhoon Association for Cultural Typhoon

カルチュラル・タイフーン神戸2024大会宣言文

post on : 2024.03.25

カルチュラル・タイフーン神戸2024
大会宣言文

 

「イカリを上げる?」、英語では‘Anchor/Anger  Aweigh?’
錨と怒り。13年の時を経て本年9月22,23日に再び港町神戸で開催されるカルチュラル・タイフーンのグランド・テーマです。
かつて移動のハブであり、外世界への出口であり、また入ってくるものへの門戸だった港は、いまや市民生活とは切り離された商品/廃棄物輸送の産業空間へと変容してしまったように見えます。しかしモノ、ヒト、思想、情報、文化が混じり合ってきた歴史は未だそこかしこにその痕跡を残し、新しい状況展開を見せていることも少なくありません。そんな状況に見合った新しい文化や社会を想像できる航海図を作れないでしょうか。航海図なくしては漂流して座礁するか沈没するだけだからです。
世界はどんどん息苦しくなっています。だからこそ停泊≒停滞をやめて錨を上げ、批判的で刺激的な新しい何かへと舵を取りたいのに、戦争、虐殺、差別がはびこり、生活は苦しく、自然災害からの復興は後回しにして万博のようなメガ・イヴェント計画だけは生き残る不可解な世の中。おかしなことにはおかしいと怒りを上げると、「怖い」と言われる不思議な世の中。
錨を上げても彷徨ようだけ、怒りを上げると怖がられるだけ。このモヤモヤを誰に告げようか。
だからこそいま、あえて問います。
イカリをあげませんか?

二拠点開催という初めての試みです。日本の近代化を支える生糸輸出の基地だった旧生糸検査場、現「KIITO神戸デザイン・クリエイティブセンター」。そして灘区西灘エリアにある商店街。
異文化との接触の歴史を観光資源にして多文化や多様性を謳う港町でしょう?そんな神戸で性的マイノリティは毎日安心して暮らしていますか?多くの移民ルーツの人たち、その子どもたちは思うように生きられていますか?基幹産業は衰退し若者たちの人口流出に歯止めが効きません。そんな神戸の若者はどのように居場所を作っているんでしょう?他の港町の様子はどうなんだろう?KIITOで一緒に考えましょう。
市場や商店街は港の市民生活を支えていました。「いました」と、過去形にしなければいけない場所も少なくありません。港湾経済の衰退とともに、また地域に根ざした個人小売業の行き詰まりという全国的な負の潮流を受けて、神戸の商店街も多くが後継者不足、量販店との競合、消費者の減少に悩まされています。かつて商店街の顧客の中心は、開店している日中や夕方に自由に買い物のできる「専業主婦」たちではなかったでしょうか?家族のあり方、就業形態、生活慣習、性別役割の変化と商店経営の実態がマッチしていないのではないでしょうか?それは店主たちの努力だけでなんとかできるものなのか?そんな状況でどのような新しい取り組みが行われているのか? 西灘の商店街で一緒に考えましょう。
もちろん神戸以外の港町で、港ではない場所で、社会生活の現場で、錨を上げたいけれどどうしよう、上げてしまったもののどうしよう、上げていいものかどうか言葉がみつからないと迷い、戦い、模索している試みがあるでしょう。ぜひ一緒に考えませんか?カルチュラル・タイフーンに「完成品」はいりません。真剣で批判的な試行錯誤と暗中模索を募集します。個人・グループともに、研究発表の公募開始と募集要領の公開は4月15日です。世界中から奮ってご応募、ご参加下さい。

 

 

Cultural Typhoon 2024 Kobe

Manifesto

 

‘Anchor/Anger Aweigh? This is the grand theme of this year’s Cultural Typhoon.
Anchor AND Anger, BOTH.
After 13 years, Cultural Typhoon comes back to Kobe, a port city, on 22 and 23 September 2024.
Although the port used to be the hub of mobility, the gateway to the outer world and the entry gate for those who wish to come inside the border, it has now become merely an industrial logistic space for goods and wastes. Yet, there are still quite a few traces where historical crossings and mixing ups of things, humans, thoughts, information and cultures are proved, and novel attempts are found to look ahead at new horizons. Then, can we create a navigation chart that enables us to reach toward the new horizon and to imagine new cultures and new societies so as not to get stranded ?
The world is increasingly becoming a difficult place to breathe. While we want to lifted anchor and sail off towards somewhere more critical and exciting, war, genocide, hatred and climate catastrophe never cease, and life remains miserable. Nonetheless, mega-events such as Osaka Expo 2025 seem     to survive despite the fact that many are still suffering from the consequence of the disaster. Protest and dissent are seen as ‘scary’. What a weird world we live ?
Even if the anchor is lifted, we can only become drifters. Even if anger is expressed, we can only be viewed as threatening. How shall we get out of this misty bother?
We dare ask, then: why don’t we get our anchor/anger aweigh?

Cultural Typhoon Kobe takes place at two different locations: KIITO, Kobe Design and Creative Centre near Port of Kobe, San’nomiya, and Nishinada District, Nada Ward.
KIITO is a renovated facility that used to be the Municipal Raw Silk Conditioning House, a dynamo of the early industrial modernization in Japan. Kobe used to enjoy its port life and tourism initiatives are currently promoting diversity and multiculturalism thanks to this historic heritage. However, is Kobe actually safe and comfortable for sexual minorities? Do immigrants and their kids live their lives as they wish? Where can the youth create their place? Is the situation the same or similar in other cities too? Let us come and think together at KIITO?
Although many shopping arcades have been essential for the public life just a few can manage to enjoy the lively environment nowadays. With the mass scale down of port economy and the slump of individual retailing business, many arcades are struggling to cope with inadequacy of successors, competition with large scale shopping malls and decreasing consumers. The good old days, however, have primarily been sustained thanks to ‘housewives’ who could stroll around and shop in daytime. Shall we say that the way shops are run and manage does not fit in the changing reality of family and lifestyle, employment form and gender roles? Is there any innovative, new challenge going on? Let us come and think together in Kobe this autumn.
Attention is not exclusively paid to Kobe, needless to say. Whether a port city or not, there must be many other cities and places where the anchor is planned to be lifted and anger is about to come out. Please bring in ideas, thoughts, plans and proposals to Kobe in September. Let us share our experiences. No need for ‘complete works’ in Cultural Typhoon. Trial, error and re-try are very welcome from all the four corners of the world. Call for papers and details on topics will be announced on 15th April. Please look forward to it.